معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش لرستان مطرح کرد؛

توجه بیش از اندازه به آمار و ارقام در فعالیت‌های تربیتی از علت‌های جذاب نبودن فعالیت‌های پرورشی است

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش لرستان گفت نمایشی بودن فعالیت‌ها، عمومی نبودن و نخبه‌گرا نبودن فعالیت‌ها، عدم تخصیص منابع مالی کافی، به‌روز نبودن و تکراری بودن برنامه‌ها، عدم قبول مسئولیت تربیت توسط فعالان آموزشی مدارس، توجه بیش از اندازه به آمار و ارقام در فعالیت‌های تربیتی از جمله علل اصلی جذاب نبودن فعالیت‌های پرورشی است.

امین رسولی در خصوص ارزیابی از وضعیت موجود در زمینه میزان تحقق اهداف امور تربیتی به پانا گفت: «تحقق اهداف امور تربیتی مثل تعمیق باورها و رفتارهای دینی، رشد فضائل اخلاقی، تقویت مهارتهای زندگی، تقویت روحیه علاقه مندی به مشارکت در کارها و نیز تقویت روحیه علاقه‌مندی به جلوه‌های هستی، طبیعت و محیط زیست، نیازمند انجام فعالیت های پرورشی هدفمند است به‌گونه‌ای که با استفاده بهینه از امکانات موجود، دانش‌آموزان از نزدیک با فعالیت‌های پرورشی مانوس شوند و اهداف امور تربیتی تبدیل به طرحواره ذهنی آنها شود.»

وی افزود: «پس از انقلاب در این رابطه گام‌های بسیاری برداشته شده اما لازم است که از این تجربه بعد از انقلاب استفاده شود تا سیاست‌های نظام تعلیم و تربیت کشور بیش از پیش به سمت تحقق اهداف امور تربیتی و سند تحول بنیادین حرکت کند.»

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش لرستان در خصوص چالش‌های موجود در زمینه احیا امور تربیتی، اظهار کرد: «شاید مهم ترین چالش در رابطه با احیا امور تربیتی، درک اهمیت کیفیت در تربیت است و نه کمیت. در تربیت هدایت تک تک افراد مدنظر است و نه صرفاً انجام فعالیت و ثبت آن و این از جمله ذهنیت‌هایی است که لازم است در میان مربیان پرورشی تغییر کند. چالش دیگر در این زمینه در استان لرستان کمبود امکانات مراکز تربیتی همچون کانون هاست. کانونهای فرهنگی- تربیتی با داشتن امکانات بالفعل و بالقوه‌ای که در خود دارند، می‌توانند تجربیات جدیدی را در امر آموزش و تربیت ایجاد کنند و با جدی گرفتن تعامل میان مدارس و کانونها می‌توان از حداکثر امکانات آنها در امر آموزش و تربیت بهره برد. لذا بالا بردن کیفیت این مراکز از جمله تغییرات مثبتی است که میتواند به م شدن چالش ها برای تحقق اهداف امور تربیتی کمک کند.»

رسولی در پاسخ به این سوال که چه راهکارها و پیشنهادهایی در زمینه احیا امور تربیتی وجود دارد، عنوان کرد: «راه کارهایی بسیار از سوی صاحب نظران و صاحبان تجربه برای احیا امور تربیتی بیان شده اند که برخی از آنها عبارتند از؛ 1- تدوین برنامه‌های عملیاتی لازم در راستای ترویج، تقویت مستمر و تحکیم فضایل اخلاقی در محیط‌‌های تربیتی با استفاده از تمام ظرفیت‌های آموزشی و تربیتی با تاکید بر اولویت کرامت و عزت نفس و شجاعت، حیاء و عفت، صداقت، مسئولیت پذیری و نظم در تمام دوره‌های تحصیلی. 2- توسعه فرهنگ اقامه نماز و اهتمام به برپایی نماز جماعت در مدرسه و تقویت انس با قرآن در دانش آموزان و توسعه‌ فرهنگ و سواد قرآنی با اصلاح برنامه‌ها و توانمند سازی معلمان. 3- ایجاد ساز و کارهای ترویج و نهادینه سازی فرهنگ ولایت مداری، تولی وتبرّی، امربه معروف و نهی از منکر، روحیه جهادی و انتظار «زمینه سازی برای استقرار دولت عدل مهدوی (عج)» با تاکید بر بهره گیری از ظرفیت حوزه‌های علمیه و نقش الگویی معلمان و اصلاح روش‌ها. 4_ بازنگری و اصلاح برنامه‌های درسی و پرورشی مبتنی بر رویکرد فرهنگی- تربیتی و تقویت و توسعه جنبه‌های تربیتی و اخلاقی آنها . 5_ ایجاد ساز و کارهای لازم برای تقویت آداب و سبک زندگی اسلامی – ایرانی، در تمام ساحت‌های تعلیم و تربیت به عنوان رویکرد حاکم در فرایند طراحی، تدوین و اجرای برنامه‌های درسی و آموزشی. 6_ ارائه خدمات مشاوره‌ای – تربیتی در کلیه سطوح تحصیلی برای افزایش سلامت جسمی و روحی دانش آموزان. 7_ تقویت بنیان خانواده و کمک به افزایش سطح توانایی‌ها و مهارتهای خانواده در ایفای نقش تربیتی متناسب با اقتضائات جامعه اسلامی.»

وی در پاسخ به این سوال که رسالت و ماموریت اصلی معاونت پرورشی و فرهنگی استان لرستان در زمینه هویت بخشی چیست و چه چالش‌هایی در این رابطه وجود دارد، بیان کرد: «معاونت پرورشی و فرهنگی استان لرستان رسالت اصلی خود را تربیت نسل آینده با هویت مستقل، عزتمند، دینی و دارای شاخص های ممتاز و جریان ساز می‌داند. از جمله چالش‌هایی که در سطح مدارس مقابل هویت بخشی در جریان است می‌توان به نفوذ جریان تربیتی مادی گرایانه و غربی در مدارس از طریق بسترهای مجازیِ در دست غرب اشاره کرد. همچنین وجود ذهنیت تقدمِ آموزش بر پرورش در سطح مدارس نیز از جمله چالش‌های مسیر هویت بخشی به دانش آموزان است چرا که از تاثیرگذاری فعالیت های پرورشی می‌کاهد. همچنین می‌توان به عدم توجه به ساختارهای روانی دانش آموزان در سنین مختلف برای برنامه ریزی فعالیت‌های آموزشی و پرورشی برای هویت بخشیدن به دانش آموزان اشاره کرد.»

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش لرستان در رابطه با راهکارهای هویت بخشی در سطح مدارس استان گفت: «همانطور که در پاسخ به سوال پیشین اشاره شد، لازم است فعالیت‌های پرورشی با توجه به نیازها و ساختارهای روانی دانش آموزان در سنین مختلف برنامه‌ریزی و سیاست گذاری شود. همچنین توانمندسازی همکاران و مربیان در جهت تحقق اهداف امور تربیتی، متناسب کردن اهداف برنامه‌های پرورشی با نیازهای دینی دانش آموزان، جذاب کردن فعالیت‌های پرورشی، برجسته کردن روش های خودارزیابی و بعد الگویی مربیان در فرآیند یاددهی – یادگیری از جمله راهکارهای این معاونت برای هویت بخشی در سطح مدارس استان است.»

رسولی در پاسخ به این سوال که به چه میزان فعالیت های پرورشی و فرهنگی استان لرستان جذاب است، اظهار کرد: «همواره خط مشی این معاونت در رابطه با فعالیت‌های پرورشی و فرهنگی، توجه به نیازهای دانش آموزان و جذاب کردن این فعالیت‌ها برای جامعه هدف بوده است و همه همکاران و مربیان تربیتی در این زمینه نهایت اهتمام را داشته‌اند.

وی درباره علت‌های اصلی جذاب نبودن فعالیت‌های پرورشی در برخی مدارس یادآور شد: «نمایشی بودن فعالیت‌ها، عمومی نبودن و نخبه‌گرا نبودن فعالیت‌ها، عدم تخصیص منابع مالی کافی، به‌روز نبودن و تکراری بودن برنامه‌ها، عدم قبول مسئولیت تربیت توسط فعالان آموزشی مدارس، توجه بیش از اندازه به آمار و ارقام در فعالیت‌های تربیتی از جمله علل اصلی است.»

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش لرستان در پایان با اشاره به اقداماتی که برای جذاب‌سازی فعالیت‌های پرورشی و جذب دانش آموزان و فرهنگیان صورت خواهد گرفت، گفت: «برنامه‌ریزی و سیاستگذاری برنامه‌های پرورشی متناسب با نیازهای دانش‌آموزان در سنین مختلف، حمایت قاطع از مربیان پرورشی در اجرای برنامه‌های پرورشی جهت تقویت انگیزه و توان ایشان در اجرای بهتر برنامه‌ها، توجه به زبان روز دانش‌آموزان برای ارتباط گیری موثرتر با ایشان، برداشتن دیوار میان مدرسه و جامعه و گسترش تعامل مدارس استان با دیگر نهادها از طریق برگزاری برنامه‌های مشترک و اردوهای جذابریال تشکیل منظم جلسات با نخبگان جهت استفاده از نظرات ایشان در اجرای برنامه‌های پرورشی و توجه به نقش هنر در جذاب‌سازی برنامه‌های پرورشی از اصلی‌ترین اقدامات مدنظر خواهد بود.»